Czy teorie ewolucji znajdują zastosowanie do religii, jako zjawiska społecznego?
Zarys programu
I. Prekursorzy teorii ewolucji w humanistyce
- Auguste Comte
-
Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej, par. 1-5 (trzy stadia), przeł. J.K., za wyd. 1936, poprawki stylistyczne: Kamil M. Kaczmarek.
-
- Georg Wilhelm Friedrich Hegel
-
Wykłady z filozofii dziejów, Świat rzymski: cz. I, Cesarstwo rzymskie, cz. II, Chrześcijaństwo, cz. III, Cesarstwo bizantyjskie
- Karol Marks
II. Ewolucjonistyczna szkoła w antropologii
- Edward B. Tylor
-
Antropologia, Rozdział XIV Świat duchówPrzekład: A. Bąkowska, uwspółcześnienie stylistyczno-ortograficzne: K. M. Kaczmarek, na podstawie wydania Warszawa 1902.
-
- John Lubbock
- Georg Frazer
- Robert Marett
III. a) Neoewolucjonizm w antropologii
- Gordon Childe
- Leslie A. White
- Julian Steward
IV. Darwinizm
- Ernst Mayr i Wielka Synteza
- Richard Dawkins i memetyka
- Edward Osborne Wilson i socjobiologia
- David Sloan Wilson i Evolutionary Religious Studies
- Ina Wunn
V. Ewolucjonizm w socjologii
- Herbert Spencer
III. b) Neoewolucjonizm w socjologii
- Tacott Parsons i Robert Bellah
- Gerhard Lenski i Patrick Nolan
- Rodney Stark
- Jonathan Turner
- Walter G. Runciman
Bibliografia
wybranych prac z zakresu ewolucjonizmu, ewolucjonizmu kulturowego i socjologicznego